Головна » Статті » Виступи на педрадах |
У категорії матеріалів: 3 Показано матеріалів: 1-3 |
Сортувати за: Даті · Назві · Рейтингу · Коментарям · Переглядам
Формування відповідальності та стимулювання навчальної діяльності учнів початкових класів. „Треба” – не завжди вагомий для дитини аргумент. Ніщо не зможе краще переконати дитину в необхідності виконання тих чи інших вимог і обов'язків, як сформованість її мотивації до відповідального стилю поведінки. 1. Турбота про благо ближнього (розуміння дитиною потрібності своїх зусиль для інших), спонукання співчутливості і совісті. Як зазначає О.Ф.Плахотний, відповідальність не виникає сама по собі, а зароджується, розвивається і виховується, закріплюється тими суспільними умовами, у яких живе особистість. Це – важкий і тривалий процес, який іде паралельно із формуванням почуття обов’язку і людської гідності. На формування молодшого школяра як відповідальної особистості впливає не тільки його включення в діяльність та отримання позитивних результатів (завершеність справи, добросовісне її виконання, отримання задоволення від роботи як самим виконавцем, так і оточуючими людьми), але й характер взаємин молодшого школяра з людьми. Тому важливо навчити дитину вміння суб’єкт-суб’єктної взаємодії: вести діалог, керувати своєю поведінкою, колективно обговорювати підсумки роботи, давати самооцінку своїм діям, застосовувати навички міжособистісної взаємодії – безкорисливо ділитися тим, що маєш (іграшками, їжею, знаннями); проявляти розуміння, настроюватися на переживання іншого, надавати йому посильну допомогу; приносити радість не тільки собі, але й людям, які поруч; брати важчу або більшу частину роботи на себе. Тому для вироблення навичок відповідальної поведінки в дітей молодшого шкільного віку потрібно: - формувати правильні етичні знання, вміння і навички етичної поведінки; - розвивати мотиваційну сферу; - сприяти набуттю позитивного досвіду комунікативної взаємодії; - формувати механізми саморегуляції поведінки. Відповідальність - це положення, при якому людина віддає повний звіт у своїх діях і переймає на себе провину за наслідки в результаті дорученої справи, у виконанні яких-небудь обов'язків, зобов'язань. Відповідальна людина усвідомлює себе як причину здійснюваних ним вчинків, він ініціює зміни у власному житті і готовий відповідати за те, до чого вони приведуть. Щоб бути по-справжньому відповідальним, дитина повинна уміти прогнозувати наслідки, тобто знати, яка поведінка схвалюється, а яка - ні. Але молодший школяр до цього доки повністю не готовий. Він поступово дізнається правила і норми нашого дорослого суспільства, і саме ці знання - основа відповідальної поведінки в майбутньому. Перехід до шкільного віку пов'язаний з помітними змінами в діяльності, спілкуванні, взаєминах з іншими людьми. Провідною діяльністю стає навчання, з'являються нові обов'язки, новими стають і відносини дитини з навколишніми. Для формування почуття відповідальності молодших школярів досить ефективним є запровадження педагогічної технології "Створення ситуації успіху", в основі якої лежить особистісно орієнтований підхід до процесу виховання. Ситуація успіху досягається тоді, коли вчитель сам визначає цей результат як успіх. Тому важливо побачити в дитині особистість, що формується, допомогти їй розвинутися та розкритися духовно, стати відповідальною. Головною метою діяльності вчителя є надання можливості кожному вихованцю відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили, а завданням – допомогти особистості дитини зростати в успіху, дати відчути радість від здолання труднощів, дати зрозуміти, що задарма в житті нічого не дається, скрізь необхідно прикласти зусилля. Технологія "Створення ситуації успіху" виробляє найціннішу людську якість – стійкість у боротьбі з труднощами
Встановлено, що процес формування почуття відповідальності молодших школярів ефективно здійснюється при дотриманні певних педагогічних умов: спрямованості виховного процесу на розвиток особистісних цінностей, що зумовлюють відповідальну поведінку; насичення виховуючого середовища емоційним фоном доброзичливості, взаєморозуміння і співробітництва; достатнього осмислення дітьми молодшого шкільного віку знань, норм і правил поведінки, оволодіння прийомами планування, оцінювання, аналізу вчинків і ситуацій, які характеризують моральний обов’язок особистості; розвитку емоційної сфери, внутрішньої мотивації; включення молодших школярів у різноманітні види діяльності (навчально-пізнавальну, предметно-перетворювальну, комунікативну, оцінно-орієнтаційну, доброчинну) з урахуванням індивідуальних інтересів і здібностей; координації життя і діяльності школярів органами учнівського самоврядування; поетапного розвитку почуття відповідальності дітей із систематичним діагностуванням і корекцією негативного досвіду; єдності зусиль батьків і педагогів у вихованні почуття відповідальності молодших школярів. Поняття «стимул» хоч і позначає аналогічно до мотиву рушійну силу людини до діяльності, значно відрізняється від того за своїм смислом. В давності так називали довгу загострену палицю, якою поганяли биків та мулів. У перекладі це слово позначає «підштовхувати, поганяти». Отже, на відміну від мотиву, який означає внутрішній потяг людини до діяльності, стимул є зовнішнім спонуканням активності.
|
Проблема сьогодення - збереження здоров’я дітей.
Актуальною проблемою сьогодення є збереження здоров’я дітей, формування у них світогляду , спрямованого на його збереження, оволодіння навичками здорового способу життя та безпечної поведінки. Державним стандартом загальної початкової освіти здоров’я розглядається цілісно і багатовимірно - через фізичну, психічну, соціальну та духовну його складові. Кожна складова багатогранна. І лише за умови їх органічного поєднання формується і розвивається здоров’я людини. Ідея здорового способу життя проходить у початковій школі крізь усі навчальні предмети. Діти навчаються відповідального і дбайливого ставлення до власного здоров’я завдяки змісту освіти і системі виховання. Саме від нас, учителів початкових класів, значною мірою залежить, яким буде здоров’я дитини у подальшому житті. Отож, наш обов’язок формувати у дітей:
За роки роботи в школі вчителі початкових класів розробили систему виховних заходів, бесід, тренінгів, навчальних і розвивальних ігор , ситуативних завдань, рольових ігор, практичних робіт, пам’яток на тематику щодо збереження здоров’я. Дитина може вирости здоровою за умови, якщо вона не тільки знає, що і як для цього треба робити , а й здатна застосовувати набуті знання, сформовані вміння і навички з «Основ здоров’я» у повсякденному житті. Неабияка роль у цьому відводиться практичним методам, за яких переважають практичні дії вправляння учнів у засвоєнні матеріалу. Практичні методи є основним засобом формування вмінь і навичок здорового способу життя і безпечної поведінки. Учителі початкових класів формування практичних умінь здійснюють у такій послідовності:
У такий спосіб педагоги формують в учнів уміння:
Відпрацювання алгоритму дій здійснюється в процесі ігрової діяльності. Одним із ефективних способів формування практичних умінь і навичок є рольові ігри. Вчителі початкових класів переконані, що рольова гра пробуджує та формує в дітей зацікавленість до навчання. До рольових ігор ми залучаємо всіх учнів класу. Кожний має можливість почергово зіграти роль регулювальника, пішохода, пасажира, лікаря або рятувальника; висловити власну думку, прийняти необхідне рішення. Крім того, рольові ігри створюють умови для учнів перевірити себе, потренуватися й одночасно виявити найбільш характерні помилки. Вони допомагають підготувати дитину до правильних і вмілих дій у реальних умовах. Просвітницьку роботу з безпеки життєдіяльності , збереження життя та здоров’я учнів початкових класів і з батьками, і з дітьми проводимо паралельно. Завдання вчителів - дати батькам зрозуміти , що здоров’я дитини на 50 відсотків залежить від способу життя сім’ї і вони своєю поведінкою моделюють, як потрібно вести себе в тій чи іншій ситуації. Саме батьки є взірцем для своїх дітей. Класні керівники 1-4 класів роблять все для того , щоб учні під час перебування в школі були живими та здоровими. На належному рівні проходить чергування в корпусі №2. До безпечної поведінки під час перерв, проведення ранкової зарядки спонукає учнів конкурс «Найкращий клас за тиждень», який проводиться серед учнів початкових класів. Переможці оголошуються на лінійці.
|
Обдаровані діти-майбутній цвіт нації «Учень… Це не посудина, яку потрібно наповнювати, а факел ,який потрібно запалити.» К.Д.Ушинський В умовах демократизації та національного відродження система освіти, яка завжди відзначалася тим, що була орієнтована на підготовку не просто спеціалістів, а людей, які б відповідали певним соціальним потребам сучасності, повинна забезпечити якісно новий рівень загальноосвітньої, професійної, наукової підготовки, всебічний розвиток кожної людини як особистості і найвищої цінності суспільства. Починати необхідно вже з початкової школи, адже саме вона має навчити дітей вчитися, прищепити інтерес до знань, прагнення самостійно збагачуватися ними, розвивати, як зазначав видатний педагог В.О.Сухомлинський, всемогутню радість пізнання. Кожна дитина по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе: хтось здібний до музики, образотворчого мистецтва, художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші, оповідання, казки. Скільки дітей - стільки здібностей, які залежать від психолого- фізіологічних особливостей людини, соціального оточення, сім’ї та школи. Робота вчителя початкових класів полягає у створенні системи виявлення відбору та педагогічної підтримки обдарованих дітей. Чим раніше починається розвиток здібностей і талантів, тим більше шансів їх розкрити. Можна виділити кілька основних заходів щодо роботи з обдарованими дітьми. Передусім, це надання можливості виконувати більший обсяг навчальних завдань. При цьому має бути витриманий оптимальний обсяг додаткової роботи (щоб уникнути перевантаження). Збільшення кількості завдань має поєднуватися з обов’язковим підвищенням їх складності. Це сприятиме інтелектуальному розвитку ,стане ефективним засобом формування здібностей обдарованої дитини. Серед шляхів формування творчої активності є пошук вчителем дієвих стимулів для активізації творчості учнів, диференційований і індивідуальний підхід, заохочення обдарованих дітей до творчого пошуку. Для систематичного розвитку творчих здібностей у школярів потрібно ставити перед ними підвищені вимоги. Можна виділити 3 етапи формування здібностей школярів. 1 етап: учитель формує творчі завдання і сам вирішує їх, а дітям пропонує роль виконавців своїх вказівок. 2 етап: учитель ставить завдання, але способи вирішення пропонує знайти учням, учитель підбиває підсумки роботи. 3 етап: учитель ставить творчі завдання, а учні самостійно проходять усі етапи пошуку до висновків. У своїй роботі з обдарованими дітьми ми використовуємо такі ключові слова і фрази, що стимулюють розумові процеси у обдарованих дітей. Пізнання – порівняйте, перерахуйте, розкажіть, опишіть. Розуміння – розкажіть своїми словами, опишіть ,що ви відчуваєте, поясніть зміст. Застосування – продемонструйте, скористайтеся цим, щоб вирішити. Аналіз – порівняйте, розкладіть один за одним, поясніть як і чому. Синтез – створіть, що відбудеться ,якщо ..,придумайте інший варіант. Оцінювання – відберіть і виберіть, висловіть зауваження, виберіть те, що вам найбільше сподобалось. Удосконалити навчально - виховний процес з обдарованими дітьми, дати їм ґрунтовні міцні знання допомагає, насамперед, проведення конкурсів, вікторин, змагань, ігор, предметних тижнів. Наші учні брали участь у різноманітних шкільних і районних конкурсах, де займали призові місця. У шкільному конкурсі знавців української мови брало участь 14 дітей. З них двоє– у районному, де Стадницька Діана (3 – Б клас) зайняла 1 місце, Сірук Яна (4– А клас) – 3 місце. Учні початкових класів були активними учасниками математичного конкурсу «Кенгуру» ,брали участь у природничому конкурсі «Колосок», у конкурсі «Геліантус» та «Соняшник». Учні початкових класів брали активну участь в огляді художньої самодіяльності і захищали честь школи на районній сцені. Наші діти беруть активну участь у шкільних вікторинах, конкурсах малюнків, аплікацій, виробів з природного матеріалу. Класними керівниками початкових класів дуже часто на годинах спілкування проводиться інтелектуальна гра «Найрозумніший» Обдаровані діти-майбутній цвіт нації, її інтелектуальна еліта, гордість і честь України, її світовий авторитет. І наше завдання, як педагогів, полягає в тому,щоб дбайливо ростити нові таланти, починаючи з їх найменших літ. |